Thursday, June 4, 2015

the energy strategies of swiss federal railways (1)

El passat mes de maig, energeia, publicació de l'Office fédéral de l'énergie (OFEN) publicava un article sobre les accions seguides pels Ferrocarrils Federals Suïssos (SBB/CFF/FFS) per alinear-se amb el programa d'estratègia energètica de la Confederació.



Suïssa és un dels països del mon on més s'utilitza el transport public. Segons les estadístiques de 2012 de l’International Union of Railways (UIC) sobre la freqüència de l'ús del transport ferroviari (desplaçaments per habitant i any), els suïssos som els que més viatgem en tren al món amb una mitjana de 2'274 quilòmetres/habitant, contra 1'912 al Japó, i 1'365 a Dinamarca. Pel que fa al nombre de viatges per habitant Suïssa va ocupar el segon lloc mundial (51), per darrere del Japó (69).

Actualment els CFF estan treballant per contribuir a la realització dels objectius de la "Stratégie Energétique 2050" aprovada pel parlament suís. I és que, malgrat fer prova d'una gran eficiència energètica, el consum d'energia dels CFF va augmentar en poc més del 3% durant el període 2006-2010, a causa d'un increment del 30% en el tràfic de passatgers. D'aquí al 2025, la companyia té com objectiu la utilització exclusiva d'energia renovable i un estalvi d'un 20% (600 GWh) del seu consum anual en electricitat.

Pel que fa a la reducció del consum d'electricitat cal mencionar, entre altres mesures, un nou mode d'estacionament dels trens, que ha permès el 2014 l'estalvi de més de 16 GWh. L'adquisició de nous trens a Bombardier de dos pisos i 200 m de llargada, i a Stadler Rail de dos pisos i 400 m de llargada, permetrà realitzar economies d'energia d'un mínim del 10%. Globalment, les mesures adoptades des del 2010 han representat un estalvi anual d'electricitat de 73,3 GWh en 2013 i de 119,4 GWh en 2014.

Finalment, tot i que el seu impacte en la reducció del consum no sigui enorme, m'ha cridat l'atenció la publicitat que els CFF han fet d'un nou sistema de control adaptatiu (ADL), connectat permanentment al centre explotació i al Rail Control System (RCS). Aquest sistema, instal.lat a un iPad, permet als maquinistes l'economia en energia gràcies a l'ajust intel·ligent de la velocitat dels trens: dels 10.000 trens que circulen cada dia, actualment al voltant de 1'200 reben una recomanació d'aquest sistema. L'estimació d'estalvi potencial s'ha avaluat en prop d'un 5% sobre un consum total de 1'775 GWh/any.

No és tracta però de l'únic equipament mòbil del que disposen els maquinistes a la maleta de cuir que'ls dona l'empresa com eina de treball, on hom pot trobar també un smartphone on estan enregistrades totes les instruccions importants d'informació i de seguretat, i un notebook Dell on hi ha instal.lat un sistema LEA (Assistent Electrònic Lokführer), on el maquinista pot trobar els horaris de tots els trens (també els de mercaderies), informacions precises sobre els treballs en curs de realització, pendents, distàncies i límits de velocitat.

Sobre el perquè de tot aquest equipament heteròclit ... Prometo demanar-li a un maquinista des del moment en que el creui a la estació passejant-se amb la maleta.

No comments: